Dit zeggen anderen over ons

Ben je benieuwd naar wat andere ouders/verzorgers vinden van IKC Prinses Juliana? Naar hoe zij onze opvang ervaren, of hoe zij denken over ons basisonderwijs? Dat kunnen wij ons goed voorstellen. Hieronder lees je enkele ervaringen.

"De korte lijnen zijn erg prettig"

“Het voelde meteen goed,” zo beschrijft Wilma het eerste contact op de Prinses Julianaschool. “De school is klein en gemoedelijk en er komen meer kinderen van buitenaf. Wij wonen buiten ’s Heerenbroek en zochten een christelijke school voor onze kinderen. Onze zoon was wat verlegen, maar voelde zich direct thuis hier.” Wilma vindt de korte lijnen erg prettig. “Als er wat is, is iedereen goed bereikbaar. Ook de directeur.”

Wilma verbaast zich er soms over hoe het onderwijs is veranderd sinds de tijd dat zij zelf op school zat. “Kinderen werken samen in kleine groepjes en leren presenteren, hoe klein ze ook zijn. Dat is echt prachtig om te zien. Ze kunnen ook al heel jong verwoorden waar ze goed in zijn en wat ze nog moeten leren. Daar zie ik heus verschil in tussen onze twee kinderen, de ene vindt dat makkelijker dan de ander. Daar helpt een juf of meester dan bij. De oudste zit intussen op het voortgezet onderwijs en daar horen we dat hij al goed zijn goede en minder sterke kanten weet te benoemen. Dat helpt enorm, je weet beter wanneer je hulp moet vragen.”

Positief portfolio
Voor de kinderen vindt Wilma het Topfeest super leuk. “Twee keer per jaar presenteren de kinderen hun portfolio voor ouders en andere belangstellenden. De map stellen ze gedurende de periode in de klas samen. Ik vind het zo mooi om te zien dat ze er ook dingen in doen die ze moeilijk vonden. Ook werkjes waar ze trots op zijn uiteraard. Ik vind het mooi dat de portfolio’s zo positief worden benaderd. Het is echt een feestje.”

“Het is geen moeten, maar het is wel belangrijk dat je samen helpt op school"

Ouders helpen mee
Begin van het schooljaar krijgen de ouders een lijst om in te vullen bij welke activiteiten je kunt helpen. “Het is geen moeten, maar het is wel belangrijk dat je samen helpt op school. De vragen zijn zo breed dat er voor iedereen wel iets bij zit waar hij zijn steentje aan kan bijdragen. Of het nu gaat om een excursie naar de molen, een wandeling op de dijk, een voorstelling in de Stadsgehoorzaal of een bijeenkomst in de bibliotheek, dit kan niet zonder ouders. Ik denk ook echt dat je als ouder een rol hebt op school. Het onderwijs geef je uit handen, maar je moet het wel samen doen. Het is belangrijk dat je kind zich prettig voelt, alleen daarom wil je al een bijdrage leveren.”

Samen vieren
Wilma ervaart de Prinses Julianaschool als een afspiegeling van de maatschappij. “Er zijn mensen die bij een kerk zijn aangesloten ook die dat niet zijn. De kinderen komen uit het dorp en de buitenwijken. Ook zitten er kinderen uit wijken in Zwolle bij ons op school. De laagdrempeligheid spreekt duidelijk meer mensen aan.” Wilma geniet van de christelijke vieringen op school. “Als ouders mag je daarbij zijn, fijn om samen te mogen vieren. Bij bid- en dankdag komen ook vaak de opa’s en oma’s mee.”

- Wilma

Benieuwd naar IRIS